De 5 voordelen van een Google Analytics & Tableau integratie

Heb je een website? Dan gebruik je waarschijnlijk Google Analytics. Google Analytics is een krachtige tool waarmee je automatisch data verzamelt over het gedrag van je websitebezoekers. Zo kun je zien hoeveel bezoekers je website hebben bezocht, hoe ze op je website terecht zijn gekomen, hoeveel pagina’s ze hebben bekeken, hoe lang ze op een bepaalde pagina zijn gebleven en op welke pagina ze je site weer hebben verlaten. Google Analytics vertaalt deze grote hoeveelheid data naar dashboards, grafieken en overzichten. Online marketeers, SEO-specialisten en contentmarketeers gebruiken deze inzichten om websites beter vindbaar en gebruiksvriendelijk te maken en om conversies te optimaliseren.

De grenzen van Google Analytics

Hoewel Google Analytics veel waardevolle data biedt, stuiten marketeers soms op de beperkingen van de tool. Vooral de rapportagemogelijkheden kunnen als een knelpunt worden ervaren. Het is relatief eenvoudig om een rapportage te maken, zolang je toegang hebt tot de tool en weet waar je moet klikken. Voor veel marketeers is dit dagelijkse kost, maar het wordt een uitdaging wanneer een manager, CEO of leidinggevende specifieke informatie nodig heeft. Zij moeten dan aankloppen bij de marketeer, die de gegevens handmatig naar een spreadsheet of e-mail kopieert. Dit proces is tijdrovend, foutgevoelig en kan efficiënter.

Waarom moet ik Google Analytics met Tableau koppelen?

Door Google Analytics te koppelen aan Tableau kun je de rapportage- en dashboardmogelijkheden van Tableau benutten. Met Tableau kun je rapportages creëren die specifiek afgestemd zijn op de behoeften van verschillende gebruikers. Een CEO zoekt immers andere informatie dan een salesmanager. Met een dashboard dat specifiek is ingericht voor een afdeling of functie, krijgen gebruikers direct de juiste inzichten.

Bovendien kun je met Tableau:

  • Google Analytics-data verrijken met gegevens uit andere systemen, zoals CRM, marketing automation, ERP en andere databases
  • Resultaten en dashboards eenvoudig delen, bijvoorbeeld via Slack
  • Data vergelijken en combineren

Gebruik een Google Analytics Tableau-integratie 

Dit betekent niet dat je Google Analytics volledig vervangt. Google Analytics blijft een uitstekende tool voor snelle ad-hoc rapportages en het vinden van nieuwe inzichten. Het blijft ook handig om direct in de data van Google Analytics te duiken wanneer je een specifiek probleem wilt onderzoeken.

Zo zagen wij bijvoorbeeld via Google Analytics dat mobiele bezoekers minder tijd op onze site doorbrachten. Dit inzicht leidde tot grafische aanpassingen, waarmee we deze trend konden omkeren. Google Analytics biedt waardevolle inzichten die een directe impact kunnen hebben op je websiteprestaties.

De kracht van Google Analytics:

  • Snel ad-hoc rapportages maken
  • Real-time gegevens bekijken
  • Nieuwe inzichten ontdekken
  • Prestaties van individuele pagina’s analyseren

De kracht van Tableau:

  • Flexibele rapportages creëren
  • Diepe analyses uitvoeren
  • Data combineren met andere databronnen
  • Unieke dashboards ontwikkelen voor verschillende gebruikers

Conclusie: Tableau biedt flexibiliteit

Bij Cadran gebruiken we Tableau voor onze eigen marketingrapportages. Voorheen kopieerden we data uit Google Analytics naar spreadsheets om resultaten te delen. Nu importeren we deze data rechtstreeks in Tableau, waardoor we profiteren van vijf grote voordelen:

  • Meer inzicht in trends en ontwikkelingen in onze data
  • Alle KPI’s overzichtelijk op één dashboard
  • Beter grip op de ROI van marketingcampagnes
  • Eenvoudig delen van resultaten met collega’s
  • Tableau is toegankelijk voor iedereen in de organisatie
Jelle Huisman managing partner

Jelle Huisman

Managing Partner